Det å sitte på huk er en effektiv måte å smidiggjøre bekkenbunnenYoga for gravide

Viktige kroppsfunksjoner for svangerskapet som blodsirkulasjon, fordøyelse og immunforsvaret stimuleres gjennom enkle øvelser. Yoga både styrker og smidiggjør kroppen. Yogaens pusteøvelser er en viktig del av gravidyoga, både til avspenning i hverdagen og til bruk under fødselen.

Yoga-avspenning gir dyp hvile og overskudd i hverdagen og er viktig for både kropp og sinn. Avspenning gir også økt blodtilstrømming til de indre organer og livmoren.

Yoga gir et naturlig velvære og gir en dypere kontakt med din kropp og gleden i det å bære frem et barn.

Hilsing i halv spagatSvangerskapet er en spesielt god anledning til å ta vare på seg selv, stresse ned og leve sunt

Graviditeten kan være en belastning for kroppen: Beina og ryggen belastes mer en vanlig og kroppen gjenngår fysiske og hormonelle forandringer. Det er en stor fordel å være i noenlunde god fysisk form under graviditeten. Trening som foregår på treningssentrene vil etterhvert være utelukket og uhensiktmessig når du er et stykke på vei i svangerskapet.

Yogaøvelser med en kombinasjon av rolige bevegelser, uttøying og pusteøvelser er velegnet i denne perioden.

LøperenFysiske yogaøvelser

Hormonforandringer vil blant annet gjøre at skjeletstrukturen i kroppen blir "løsere" i ledd og ligamenter. Samtidig trengs det styrke spesielt i ryggen og beina for å bære den ekstra vekten som kommer til i løpet av graviditeten. Hensiktmessig og tilpasset styrketrening er derfor en viktig del av yoga for gravide.

Blodsirkulasjonen kan stimuleres gjennom enkle øvelser. God blodsirkulasjon har betydning spesielt for livmoren, beina og hjernen.

KattenYoga for gravide er øvelser som gjør kroppen mykere og er samtidig en forberedelse til fødselen. En del av stillingene avlaster kroppen og er gode hvilestillinger.

Øvelser for bekkenbunnen trener opp muskelene og gir økt bevissthet om forskjellen mellom spenning og avspenning. Gjennom yoga kan du utvikle en større oppmerksomher og kontakt med kroppen. Kroppens energi stimuleres og balanseres.

HumlaYogaens pusteøvelser

På kurset lærer du pusteøvelser som er velegnet for gravide. Pusteøvelser gir deg energi og ro. Pusteøvelser som er du blitt godt kjent med kan være en god hjelp i fødselen.

 
Avspenning

Yoga-avspenning virker inn på musklene og gir mental forfriskning. Du blir mer fortrolig med kroppen og lærer deg måter til å finne frem til den avspente tilstanden når du vil. Avspenningen som oppnås i yoga er langt dypere enn det som skjer i kroppen når f eks slapper av foran tv'en eller sover. Avspenning styrkes immunforsvaret og økere din motstandskraft overfor hverdagens stress og påkjenninger.

Avspenning

MeditasjonMeditasjon

Meditasjon gir energi og klarhet og er en god praksis i svangerskapet. Utviklingen av din indre oppmerksomhet er en kilde til glede og vekst.

Etter fødselen

Yoga er til god nytte i tiden etter fødselen for mange kvinner. Vi anbefaler kurset Yoga og meditasjon trinn 1 etter fødselen. Øvelsene hjelper til å få kroppen "strammet opp" og tilbake i en mer normal form igjen. Her vil du også få rikelig med avspenning. Yoga er en verdifull snarvei til hvile og energi.

Mødre om yoga i fødselen

SileSille:

"Jeg opplevde at det jeg hadde lært på gravidyoga virkelig var til hjelp under fødselen. Under riene var jeg i stand til å slappe av, puste dypt og møte smertene i stedet for å kjempe mot dem. Slik ble fødselen mye mindre smertefull enn fryktet. Det ble en rolig og fin opplevelse. Avslapning er en veldig effektiv smertestiller!"

ToneTone:

Ville berre takke for supre gravid yoga-kurs! Eg gjekk på to kurs. Fekk lille Mona på 4 timer (vatnet gjekk, riane starta med det same og så var ho ute). Hadde utrulig god hjelp av yogaen og brukte det under heile fødselen! Var på ABC....

StineStine:

Takk for et fantastisk yogakurs for gravide. Jeg hadde kjempestort utbytte av øvelsene, avspenningen og fødselsposisjonene men mest av alt pusteteknikkene. Jeg sa til læreren på siste kursgang at jeg var usikker på om jeg ville klare å benytte meg av dem under fødselen. Det viste seg å bli helt naturlig: jeg stod og brukte tyngdekraften nærmest hele fødselen, jeg brukte både meditativ og dype pust og på slutten av utdrivningsfasen måtte jordmor lirke Jacobs lille hånd ut (den kom ved siden av skulderen) og da ba hun meg om ikke å presse, og da fikk jeg jammen bruk for pesepusten også. En fantastisk fødselsopplevelse! Dette var mye takket være yogaen og jeg kan virkelig anbefale den til alle jeg kjenner som er gravide. Stor klem fra Stine (sykepleier med erfaring fra fødeavdeling).