Kurstyper

Yoga og meditasjon trinn I

Tigeren - yogaøvelse for ryggenDette er vårt grunnkurs og en introduksjon til yoga. Et kurs for deg som vil lære deg effektiv avspenning, trene litt og få myket opp i stive muskler.Her vil du gjøre deg dine egne erfaringer med yogaens fysiske øvelser, pusteøvelser, avspenning og grunnleggende meditasjon. Programmene er satt sammen med tanke på å gi en helhetlig innvirkning på kropp og sinn.

Øvelsene er ikke vanskelige og det er ikke nødvendig å kunne utføre alle øvelsene for å ha utbytte av yogaen. Har du fysiske begrensninger kan du utføre øvelsen så godt du kan eller stå over. Yoga er ikke sport eller konkurranse. Føler du deg ekstra stiv i kroppen eller har vondt for at bevege deg vil vi anbefale deg å begynne med Ekstra lett yoga først. Kurset varer 1 1/2 time om gangen. Du får med deg et hefte med enkle yogaprogram som kan brukes hjemme.



SkulderrullingYoga og meditasjon II

Dette kurs er en naturlig fortsettelse av Yoga og meditasjon trinn I. Her kan du lære mer og utdype kjennskapet til øvelsene. Har du gått en runde tidligere er det lettere å fordype seg mer i yogaen. Det er ikke vanskeligere øvelser, men en utvikling av større oppmerksomher i alle deler av yogaen. Du vil bli bedre kjent med øvelsene fra trinn I og du lærer deg nye både innen den fysiske yoga og pusteøvelser.Du blir bedre kjent med tilstander i området mellom søvn og våkenhet i avspenning og i meditasjon forsetter vi å utforske veiene til nærvær og fordypelse. Kursene varer 1 time og 45 minutter.

Yoga og meditasjon trinn III

RyggstrekketHer vil du bli kjent med øvelser innen videregående yoga og meditasjon. Det er en fortsettelse av trinn II og det er ingen krav til å være spesiell "flink" til øvelsene fra trinn II for å delta, interesse er nok. Gjennomgående vil det legges vekt på nærvær og å kunne finne kroppens naturlige grenser innen den fysiske yoga istedet for å "prestere".

Vi utvider øvelsesspekteret og arbeider mer direkte med energi i pusteøvelser og i mudras og bandhas. Vi går videre med oppmerksomhetstrening med observasjon av sinnets spontane aktivitet og av påvirkninger fra det som er rundt oss og fra vår eget sinn. I meditasjon nærmer vi oss de finere aspekter av konsentrasjon og fordypelse og utvikler etterhvert kontakt med de psykiske energisentre langs ryggsøylen og i hodet, kroppens chakras. Kursene varer 2 timer pr gang.

Dynamisk yoga trinn I

LøperenFor deg som glad i å trene og gjerne vil ha med yogavirkning er dette et kurs med kratffulle øvelser og tempo. Intelligent trening med både avspenning og pusteøvelser. I Dynamisk yoga bruker vi øvelser hvor du får trent kroppen allsidig. Styrketrening kombinert med uttøying gir lange slanke muskler. Yoga gir god muskeleffektivitet, som betyr at du kan ha god kondisjon uten å ha store muskler. Vi trener balanse og koordinasjon mellom bevegelse og pusten. Deler av programmet har høyere tempo men det vil også være pauser inn imellom hvor kroppen kan falle til ro.

I pusteøvelsene kan du gå et skridt videre og trene musklene som har med pusten å gjøre. Pusteøvelser stimulerer og balanserer kroppens energi og den psykiske tilstand. Gjennom bevisstgjøring og avspenning av musklene i bryst og mage åpner du for en mer naturlig pust.

Dybdeavspenning er også en del av Dynamisk yoga. Her får du spent kropp og sinn fullstendig av. Yoga-avspenning er effektiv stressmestring og virker positivt inn på immunforsvaret.

Kursene varer 1 time og 30 minutter.



DobbelvinkkelstillingDynamisk yoga trinn II

Kurset bygger videre på Dynamisk yoga trinn I og du vil bli bedre kjent med yogaen. Vi kan gå mer i detaljer og møte litt større utfordringer. Det er mye å ta av i yogatradisjon og vi forsetter utforskingen av både fysiske øvelser og pusteøvelser. Innen avspenning vil du bli kjent med kroppens energisentre.

Kursene varer 1 time og 45 minutter.

 

Yoga for gravide

Tre i vindenYoga gir naturlig velvære og god kontakt med din kropp. Svangerskapet er en tid hvor det er naturlig å ta godt vare på kroppen og bli kvitt stress. Yogaøvelsene som vi bruker på dette kurs er velegnet til å gi ekstra styrke der du trenger det og samtidig myke opp så fødselen er til minst mulig belastning for deg og barnet. Yoga og avspenning er en effektiv måte å stimulere fordøyelsen og blodsirkulasjonen. Avspenning og meditasjon gir deg et naturlig velvære, energi og overblikk. Kursene varer 1 time og 30 minutter.

Egen side om yoga for gravide

 

Barselyoga - For mor og barn

Denne yogaen er basert på klassisk yoga, som er helhetstrening for både kropp og sinn, men med ekstra fokus på bekkenområdet, og øvelser som hjelper deg å komme i form igjen etter svangerskap og fødsel. Her er også øvelser for rygg, nakke, armer og områder som blir ekstra belastet på grunn av mange løft, bæring, amming osv. I tillegg blir det pusteøvelser og avspenning. Det brukes bevegelser og stillinger som strammer opp, løsner spenninger og myker opp i kroppen. Samtidig stimuleres de indre organer og deres funksjoner som blodsirkulasjon, fordøyelse og hormonbalanse.

Ved å bruke pusteøvelser kan du bedre tilstanden i kropp og sinn. Både hjertet og fordøyelsen blir påvirket positivt når kroppen puster riktig. I tillegg til å komme i form igjen etter fødselen, gir yogaen ro og avspenning slik at du kan hente deg inn igjen, ta igjen søvnmangel og få klarhet og fornyet styrke. Ved å gjøre yoga kan du føle deg mer velopplagt, og bli i bedre stand til å møte de utfordringene du står overfor i denne perioden.

Barselyoga passer både for nybegynnere og de som har gjort yoga før. Du trenger ikke å være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan forholde seg til sitt eget utgangspunkt og ha glede og utbytte av utviklingen.

Yogaklassen varer 1 time og 30 minutter.

 

Solveig og SindreI denne yogaklassen kan du ta med deg barnet ditt inn i yogarommet. Barnet får sin egen yogamatte ved siden av din. Av hensyn til deg og barnets behov blir det flere fysiske øvelser og pusteøvelser og litt kortere avspenning enn på våre ordinære kurs. Du kan derfor trygt ta de pausene du trenger underveis, enten du skal amme, få barnet til å sove eller annet. Barnet kan være i aldersgruppen 2-6 mnd Det er et maks-antall på ni deltakere på hvert kurs.

Lokalene åpner 15 minutter før klassen starter og vi anbefaler at du bruker tiden for å komme i orden og være klar til timen.

Yoga for mor etter fødselen

Yoga & meditasjon I er det kurset vi anbefaler hvis mor vi komme alene til yoga uten barn. Her får du anledning til å få litt tid for deg selv og samtidig gjøre yoga. I tillegg til fysiske øvelser og pusteøvelser settes det av god tid til avspenning slik at du kan hente deg inn igjen. I de fysiske øvelsene lærer du det som trengs for å trene opp og komme tilbake i god etter fødselen. Har du gått på gravidyoga hos oss, vil du være kjent med mange av øvelsene og kan få et fordypet utbytte av disse.

Plager i bekkenområdet etter fødsel er langt mer vanlig enn det som er allment kjent. Både ved vanlig fødsel og keisersnitt er det et stort behov for å trene opp bekkenbunnen, og det er svært viktig å komme i gang med treningen så fort som mulig. Bekkenbunns-øvelsene i yoga er effektiv trening av musklene her. Ved siden av å trene opp musklene som forebygger og hindrer inkontinens (urinlekkasje) gir yogaøvelsene også energi og bevisstgjøring av området. God styrke og kontakt med musklene i bekkenbunnen kan også gi positive virkninger for seksuallivet.

 

Båten

Ekstra lett yoga - yoga for ryggen

TrekantstillingKroppen trenger stell og vedlikehold på flere områder. Dette er et kurs for deg som har behov for avspenning, trene opp bevegelighet og styrke og for å trene ryggen. Det er enkle øvelser og det er ikke nødvendig å være sprek eller myk for å delta. Du er velkommen til å delta også selv om du har fysiske begrensninger og kanskje har vondt for å bevege deg. Det er helt greit å stå over en øvelse, yoga er ikke en sport eller konkurranse. Vi bruker øvelser som beveger, styrker, strekker og spenner av musklene i det meste av kroppen. Styrke på fremsiden av kroppen har betydning for ryggen og vi trener magemusklene med øvelser og pusteteknikker. Vond rygg, skuldre og nakke kan ha sammenheng med stress og dybdeavspenning er en effektiv måte å bli kvitt spenninger i kropp og sinn. Du vil lære deg enkle yogaprogram som kan brukes hjemme i hverdagen og du får med et hefte med et øvelsesprogram.

Kurset varer en time og 30 minutter pr gang.

Klikk her og se et øvelsesprogram >>

En vitenskapelig undersøkelse gjort på en gruppe med 101 ryggpasienter viser at yoga er mer effektiv til å redusere smerter og gir bedre og mer varig funksjonalitet enn vanlig trening. Her kan du lese et sammendrag av artikkelen >>

En uttalelse fra en kursdeltaker:

Etter å ha vært plaget med vond rygg i årevis, og prøvd utallige terapier og treningsopplegg, begynte jeg for fem år siden med yoga etter råd fra en veninne. Den umiddelbare virkningen var slående, og ulik all annen trening jeg har drevet med. Etter en yogatime føltes kroppen smidig og sterk, samtidig som jeg opplevde en mental ro tidligere ukjent for meg. Virkningen på lang sikt er imidlertid sensasjonell: I tillegg til det yogaen gir av fysisk og mentalt overskudd, har jeg de siste fire årene vært fri for ryggsmerter.

Kamilla Aslaksen, forlegger

En annen uttalelse om rygg og yoga:

For et par år siden fikk jeg en ryggskade som ble langvarig. Ryggskaden var en fysisk belastningsskade, men å leve med slike konstante smerter påvirket meg også mentalt. Yoga og meditasjon har blant annet hjulpet meg å iaktta og forstå de tankene og følelsene som oppstår omkring smertene og skaden.

Gjennom den dype yoga-avspenning fikk jeg både lindring for de fysiske smertene og sårt tiltrengt mental hvile fra de tankene og følelsene som følger med langvarige smerter. I en periode hvor jeg hadde problemer med å sovne om kvelden pga smerter, utførte jeg avspenning hver kveld før sengetid. Det fungerte bedre for meg enn smertestillende tabletter, ikke minst på grunn av den dype mentale hvile som yoga-avspenningen gir.

Da jeg etter hvert kom til behandlig hos en manuellterapeut, mente han at min bruk av avspenningsteknikker bidro til at jeg ikke trengte mer smertestillende enn jeg gjorde i denne perioden. I tillegg forklarte han hvordan avspenning kan bidra til å minske faren for å oppleve at smertene blir kroniske selv etter at skadestedet er leget.

En annen flott virkning jeg har fått av yoga er økt tilstedeværelse og glede – både i kroppen og i livet generelt!

- Kursdeltaker