Kurstyper

Yoga og meditasjon trinn I

Dette er vårt grunnkurs og en introduksjon til yoga. Et kurs for deg som vil lære deg effektiv avspenning, trene litt og få myket opp i stive muskler. Her vil du gjøre deg dine egne erfaringer med yogaens fysiske øvelser, pusteøvelser, avspenning og grunnleggende meditasjon. Programmene er satt sammen med tanke på å gi en helhetlig innvirkning på kropp og sinn.

Øvelsene er ikke vanskelige og det er ikke nødvendig å kunne utføre alle øvelsene for å ha utbytte av yogaen. Har du fysiske begrensninger kan du utføre øvelsen så godt du kan eller stå over. Yoga er ikke sport eller konkurranse. Føler du deg ekstra stiv i kroppen eller har vondt for at bevege deg vil vi anbefale deg å begynne med Ekstra lett yoga først. Kurset varer 1 1/2 time om gangen. Du får med deg et hefte med enkle yogaprogram som kan brukes hjemme.

Yoga og meditasjon II

SkulderrullingDette kurs er en naturlig fortsettelse av Yoga og meditasjon trinn I. Her kan du lære mer og utdype kjennskapet til øvelsene. Har du gått en runde tidligere er det lettere å fordype seg mer i yogaen. Det er ikke vanskeligere øvelser, men en utvikling av større oppmerksomhet i alle deler av yogaen. Du vil bli bedre kjent med øvelsene fra trinn I og du lærer deg nye både innen den fysiske yoga og pusteøvelser. Du blir bedre kjent med tilstander i området mellom søvn og våkenhet i avspenning og i meditasjon forsetter vi å utforske veiene til nærvær og fordypelse. Klassene varer 1 time og 30 minutter. Det er en betingelse for å gå på dette kurset at du har gått minst ett Yoga & meditasjon I kurs.

Yoga og meditasjon trinn III

RyggstrekkHer vil du bli kjent med øvelser innen videregående yoga og meditasjon. Det er en fortsettelse av trinn II og det er ingen krav til å være spesiell “flink” til øvelsene fra trinn II for å delta, interesse er nok. Gjennomgående vil det legges vekt på nærvær og å kunne finne kroppens naturlige grenser innen den fysiske yoga istedet for å “prestere”.

Vi utvider øvelsesspekteret og arbeider mer direkte med energi i pusteøvelser og i mudras og bandhas. Vi går videre med oppmerksomhetstrening med observasjon av sinnets spontane aktivitet og av påvirkninger fra det som er rundt oss og fra vår eget sinn. I meditasjon nærmer vi oss de finere aspekter av konsentrasjon og fordypelse og utvikler etter hvert kontakt med de psykiske energisentre langs ryggsøylen og i hodet, kroppens chakras. Kursene varer 1 time og 45 min pr gang. Det er en betingelse for å gå på dette kurset at du har gått minst ett Yoga & meditasjon II kurs.

Chakrakurs YM III

Chakrakurset er et trinn III kurs.

Chakrakurset er et kurs hvor du blir mer kjent med øvelser innen videregående yoga og meditasjon. Øvelsene er ikke vanskeligere enn på YMIII og mange av teknikkene har du vært borti tidligere. Gjennomgående vil det legges vekt på nærvær og å kunne finne kroppens naturlige grenser innen den fysiske yoga i stedet for å “prestere”. På kurset vil du få noe skriftlig materiale som kan være støttende i din praksis, men dette er først og fremst et kurs i tantriske yogateknikker.

Yoga, tantra og meditasjon er ikke et trossystem men erfaringsbasert. Derfor er det mange teknikker for hvordan man går frem for å oppnå en større følsomhet for energiområder gjennom å skape egne erfaringer om det. På kurset blir du kjent med teknikker for å oppnå slik innoverrettet kontakt og følsomhet som gjør at du kan nå dypere i utviklingen av deg selv som menneske.

Det er grovere og finere teknikker. De finere teknikkene er mentale og innovervendte så de krever at man er i stand til å fokusere innover, sitte stille og holde konsentrasjonen samt en åpenhet overfor nye og kanskje ukjente tilstander og opplevelser.

Vi  arbeider mer direkte med energi i pusteøvelser og i mudra og bandha.  I meditasjon nærmer vi oss de finere aspekter av konsentrasjon og fordypelse og utvikler en dypere kontakt med de psykiske energisentrene, Chakraene, langs ryggsøylen og i hodet. Vi vil arbeide med chakraene systematisk og gjøre øvelser for hvert enkelt chakra gjennom kurset.  Klassene varer 1 time og 45 minutter pr gang. Det er en betingelse for å gå på dette kurset at du har gått minst ett Yoga & meditasjon III kurs på Yggdrasil Yogaskole.

Yogafilosofi

Patanjalis Yoga sutra

På kurset gjør vi en reise gjennom Patanjalis Yoga sutra. Teksten regnes for å være en av de viktigste tekstene innenfor yogapraksis- og filosofi, og grunnlaget for det som kalles Klassisk yogafilosofi. Den har sin opprinnelse i India rundt år 0, da Patanjali samlet og systematiserte datidens kunnskap og yogapraksis fra det indiske landskapet.

I teksten gir Patanjali oss en rikdom av kunnskap og praksis som er like relevant i dag som for 2000 år siden. Han gir innsikt i hvordan sinnet vårt fungerer og hvordan vi kan bringe det til ro, og selve teksten er nærmest en skattekiste med metoder for hele mennesket og alle aspekter av livet vårt.

Kurset vil gi en god innsikt i klassisk yogafilosofi og de ulike yogapraksisene som finnes. Vi vil dekke tema som:

  • Innføring og oversikt over indisk filosofi
  • Hovedtrekkene i historien og hvordan den moderne yogaen har vokst frem
  • Betydningen av ordet Yoga
  • Hva yogafilosofien sier om virkeligheten og menneskets natur.
  • Overordede prinsipper for praksis og veiledning til den som praktiserer
  • Yogaformene Bhakti yoga, Karma yoga, Jnana yoga og Hatha yoga
  • Et dypdykk i de 8 lemmene av yogapraksis som Patanjali anbefaler:
  • Etikken og hvordan vi kan være mot oss selv og hverandre.
  • Fysiske stillinger, pusteøvelser og ulike stadier av meditasjon

Kurset vil gi en praktisk tilnærming til filosofien, og hvordan vi kan integrere den i eget liv. Vi vil legge opp undervisningen med tips til oppgaver og egenpraksis, og erfaringsutveksling. Vi vil også få tid til mantraresitasjon/chanting. På den måten kan deltagerne få inspirasjon til å utvikle en praksis i selvstudie: Svadhyaya. Ordet er sanskrit og betyr selvstudie gjennom studie av tekster og japa (mantraresitasjon). Tradisjonelt ble filosofien lært bort gjennom resitering av mantra.
Klassene varer 1 time og 15 minutter pr gang
Lærer: Viveka

Tantrisk yogafilosofi

Siden Vestens oppdagelse av tantra for 100 år siden, har det vært en formidabel fascinasjon, spekulasjon og ikke så rent lite misforståelser om dette spirituelle emnet. På kurset vil Viveka gi oss en introduksjon til denne tradisjonen som startet for 1 500 år siden langt nord i India. Det er en rik tradisjon med mange kraftfulle teknikker.

Hva er det særegne med tantra i en videre forståelse av den indiske yogaens historie?

På kurset er vi innom de grunnleggende filosofiske ideene i tantra  og betydningen av klanene eller retningene. Du vil også få innblikk i forskjellige typer praksis og muligheten til å filosofere over hvordan tantriske øvelser og praksis kan inkorporeres i moderne Vestlig yogapraksis og i eget liv.

Vi vil legge opp undervisningen med tips til oppgaver og egenpraksis, og erfaringsutveksling. Vi vil også få tid til mantraresitasjon/chanting.
Klassene varer 1 time og 30 minutter pr gang
Lærer: Viveka

Dynamisk yoga trinn I+II

LøperenFor deg som glad i å trene og gjerne vil ha med yogavirkning er dette et kurs med kraftffulle øvelser og tempo. Intelligent trening med både avspenning og pusteøvelser. I Dynamisk yoga bruker vi øvelser hvor du får trent kroppen allsidig. Styrketrening kombinert med uttøying gir lange slanke muskler. Yoga gir god muskeleffektivitet, som betyr at du kan ha god kondisjon uten å ha store muskler. Vi trener balanse og koordinasjon mellom bevegelse og pusten. Deler av programmet har høyt tempo men det vil også være pauser inn imellom hvor kroppen kan falle til ro. Du får godt utbytte både som begynner og som øvet

I pusteøvelsene trener vi musklene som har med pusten å gjøre. Pusteøvelser stimulerer og balanserer kroppens energi og den psykiske tilstand. Gjennom bevisstgjøring og avspenning av musklene i bryst og mage åpner du for en naturlig pust og mer energi.

Dybdeavspenning er også en del av Dynamisk yoga. Her får du spent kropp og sinn fullstendig av. Yoga-avspenning er effektiv stressmestring og virker positivt inn på immunforsvaret.

Klassene varer 1 time og 30 minutter.

Frigjør pusten

Måten vi puster har en dyp innvirkning på kroppen, sinnet og energitilstanden vår.
I yogatradisjonene finnes virksomme metoder til å gjenvinne kroppens naturlige måte å puste på, fjerne spenninger og gi deg tilgang til indre ro. Du får med mp3-CDen / tilgang til nedlasting av ” Frigjør pusten med yoga” til hjemmebruk.

Pusten er et speilbilde av den psykiske tilstand. Når du påvirker pusten med yogaens pusteøvelser vil det frigjøre spenninger og gi mer energi.  Det er vanlig for de fleste voksne å ha en noe avkortet og anspent pust. Spenninger i magen gjør at bevegelsene mellomgulvet hemmes slik at man puster mer med brystkassen. For en normal hvilepust er dette uheldig. Magepusten har flere positive virkninger utover det å dra luft ned i lungene på en effektiv måte. Blodsirkulasjonen, fordøyelsen og de andre indre organer stimuleres samtidig. På dette kurset gjør vi øvelser som avspenner, bevisstgjør og styrker musklene rundt lungene på en rolig måte. Vi gjør liggende og sittende øvelser. Måten du puster vil endres også når du ikke tenker på det. Vi puster inn og ut over 20000 ganger i døgnet så du vil oppleve en forandring i både kropp og sinn.

Klassene varer en time om gangen.

Meditasjon og Yoga Nidra

Yogaens dybdeavspenning og sittende meditasjonspraksis får ofte liten plass i måten yoga praktiseres rundt om i verden. Yogaens fysiske øvelser vektlegges og er gjenkjennelig på linje med gymnastikk, pilates og andre former for trening. På dette kurset fokuserer vi hovedsakelig på meditative øvelser som yogatradisjonen er rik på og en forståelse av hvorfor disse praksis er en naturlig og viktig del av yogatradisjonen. Det vil være enkelte fysiske øvelser som er spesielt egnet for å forberede kroppen til å sitte uforstyrret. Det vil også bli innlæring av energigivende øvelser som ligger grenselandet mellom fysiske øvelser og pusteøvelser. Utover Yoga Nidra, den meditative dybdeavspenning, vil vi gjennomgå de enkelte trinn i meditasjonen Indre Stillhet og meditasjoner basert på Ujjayi pranayama, den meditative pust.

Klassene varer 1 time og 15 minutter

Yoga for gravide

Gravid Svaj TreYoga gir naturlig velvære og god kontakt med din kropp. Svangerskapet er en tid hvor det er naturlig å ta godt vare på kroppen og bli kvitt stress. Yogaøvelsene som vi bruker på dette kurs er velegnet til å gi ekstra styrke der du trenger det og samtidig myke opp så fødselen er til minst mulig belastning for deg og barnet. Yoga og avspenning er en effektiv måte å stimulere fordøyelsen og blodsirkulasjonen. Avspenning og meditasjon gir deg et naturlig velvære, energi og overblikk. Siste gang på kurset vil det være fødselsgjennomgang hvor partneren kan være med. Kursene varer 1 time og 30 minutter.

Egen side om yoga for gravide

Barselyoga – for mor og barn

Denne yogaen er basert på klassisk yoga, som er helhetstrening for både kropp og sinn, men med ekstra fokus på bekkenområdet, og øvelser som hjelper deg å komme i form igjen etter svangerskap og fødsel. Her er også øvelser for rygg, nakke, armer og områder som blir ekstra belastet på grunn av mange løft, bæring, amming osv. I tillegg blir det pusteøvelser og avspenning. Det brukes bevegelser og stillinger som strammer opp, løsner spenninger og myker opp i kroppen. Samtidig stimuleres de indre organer og deres funksjoner som blodsirkulasjon, fordøyelse og hormonbalanse.

Ved å bruke pusteøvelser kan du bedre tilstanden i kropp og sinn. Både hjertet og fordøyelsen blir påvirket positivt når kroppen puster riktig. I tillegg til å komme i form igjen etter fødselen, gir yogaen ro og avspenning slik at du kan hente deg inn igjen, ta igjen søvnmangel og få klarhet og fornyet styrke. Ved å gjøre yoga kan du føle deg mer velopplagt, og bli i bedre stand til å møte de utfordringene du står overfor i denne perioden.

Barselyoga passer både for nybegynnere og de som har gjort yoga før. Du trenger ikke å være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan forholde seg til sitt eget utgangspunkt og ha glede og utbytte av utviklingen.

Klassene varer 1 time og 30 minutter.

I denne yogaklassen kan du ta med deg barnet ditt inn i yogarommet. Barnet får sin egen yogamatte ved siden av din. Av hensyn til deg og barnets behov blir det flere fysiske øvelser og pusteøvelser og litt kortere avspenning enn på våre ordinære kurs. Du kan derfor trygt ta de pausene du trenger underveis, enten du skal amme, få barnet til å sove eller annet. Barnet kan være i aldersgruppen 2-6 måneder Det er et maks-antall på ni deltakere på hvert kurs.

Lokalene åpner 15 minutter før klassen starter og vi anbefaler at du bruker tiden for å komme i orden og være klar til timen.

Yoga for mor etter fødselen

Yoga & meditasjon I er det kurset vi anbefaler hvis mor vi komme alene til yoga uten barn. Her får du anledning til å få litt tid for deg selv og samtidig gjøre yoga. I tillegg til fysiske øvelser og pusteøvelser settes det av god tid til avspenning slik at du kan hente deg inn igjen. I de fysiske øvelsene lærer du det som trengs for å trene opp og komme tilbake i god etter fødselen. Har du gått på gravidyoga hos oss, vil du være kjent med mange av øvelsene og kan få et fordypet utbytte av disse.

Plager i bekkenområdet etter fødsel er langt mer vanlig enn det som er allment kjent. Både ved vanlig fødsel og keisersnitt er det et stort behov for å trene opp bekkenbunnen, og det er svært viktig å komme i gang med treningen så fort som mulig. Bekkenbunns-øvelsene i yoga er effektiv trening av musklene her. Ved siden av å trene opp musklene som forebygger og hindrer inkontinens (urinlekkasje) gir yogaøvelsene også energi og bevisstgjøring av området. God styrke og kontakt med musklene i bekkenbunnen kan også gi positive virkninger for seksuallivet.

Båten

 Klassisk rolig yoga

TrekantstillingKroppen trenger stell og vedlikehold på flere områder. Dette er et kurs for deg som har behov for avspenning, trene opp bevegelighet og styrke og for å trene ryggen. Det er enkle øvelser og det er ikke nødvendig å være sprek eller myk for å delta. Du er velkommen til å delta også selv om du har fysiske begrensninger og kanskje har vondt for å bevege deg. Det er helt greit å stå over en øvelse, yoga er ikke en sport eller konkurranse. Vi bruker øvelser som beveger, styrker, strekker og spenner av musklene i det meste av kroppen. Styrke på fremsiden av kroppen har betydning for ryggen og vi trener magemusklene med øvelser og pusteteknikker. Vond rygg, skuldre og nakke kan ha sammenheng med stress og dybdeavspenning er en effektiv måte å bli kvitt spenninger i kropp og sinn. Du vil lære deg enkle yogaprogram som kan brukes hjemme i hverdagen og du får med et hefte med et øvelsesprogram.

Klassene varer en time og 30 minutter pr gang.

Klikk her og se et øvelsesprogram >>

En vitenskapelig undersøkelse gjort på en gruppe med 101 ryggpasienter viser at yoga er mer effektiv til å redusere smerter og gir bedre og mer varig funksjonalitet enn vanlig trening. Her kan du lese et sammendrag av artikkelen >>

En uttalelse fra en kursdeltaker:

Etter å ha vært plaget med vond rygg i årevis, og prøvd utallige terapier og treningsopplegg, begynte jeg for fem år siden med yoga etter råd fra en veninne. Den umiddelbare virkningen var slående, og ulik all annen trening jeg har drevet med. Etter en yogatime føltes kroppen smidig og sterk, samtidig som jeg opplevde en mental ro tidligere ukjent for meg. Virkningen på lang sikt er imidlertid sensasjonell: I tillegg til det yogaen gir av fysisk og mentalt overskudd, har jeg de siste fire årene vært fri for ryggsmerter.

Kamilla Aslaksen, forlegger

En annen uttalelse om rygg og yoga:

For et par år siden fikk jeg en ryggskade som ble langvarig. Ryggskaden var en fysisk belastningsskade, men å leve med slike konstante smerter påvirket meg også mentalt. Yoga og meditasjon har blant annet hjulpet meg å iaktta og forstå de tankene og følelsene som oppstår omkring smertene og skaden.

Gjennom den dype yoga-avspenning fikk jeg både lindring for de fysiske smertene og sårt tiltrengt mental hvile fra de tankene og følelsene som følger med langvarige smerter. I en periode hvor jeg hadde problemer med å sovne om kvelden pga smerter, utførte jeg avspenning hver kveld før sengetid. Det fungerte bedre for meg enn smertestillende tabletter, ikke minst på grunn av den dype mentale hvile som yoga-avspenningen gir.

Da jeg etter hvert kom til behandlig hos en manuellterapeut, mente han at min bruk av avspenningsteknikker bidro til at jeg ikke trengte mer smertestillende enn jeg gjorde i denne perioden. I tillegg forklarte han hvordan avspenning kan bidra til å minske faren for å oppleve at smertene blir kroniske selv etter at skadestedet er leget.

En annen flott virkning jeg har fått av yoga er økt tilstedeværelse og glede – både i kroppen og i livet generelt!

– Kursdeltaker