Hva er tarmskylling?

Tarmskylling er yogaens grundigste renselsesprosess. Ved å drikke varmt saltvann, gjøre enkle øvelser og gå på toalettet inn imellom, gjennomskylles hele mage- tarmkanalen.

TarmskyllingHvorfor gjøre dette?

Tarmskylling er meget sunt for tarmen. Tarmveggen renses for gammelt belegg og avleiringer og opptar derfor lettere næringsstoffer, vitaminer og mineraler fra maten. Samtidig gir gjennomskyllingen en gjennomgripende avspenning i kroppen. Det er vanlig å ha unødvendige spenningstilstander i mageområdet og tarmskylling kan løse opp for en del av spenningene. Kroppens energifelt renses og styrkes. Det er ganske enkelt godt og gir en lett tilstand i kroppen.

Hvordan gjør man?

Tarmskylling gjøres sammen med andre på tarmskyllingskurs. Kurset varer en dag og ledes av en erfaren yogalærer som har gjort tarmskylling mange ganger selv. Vi begynner med en kort avspenning. Deretter drikker du et glass saltvann og gjør fire enkle øvelser. Slik fortsetter man med do-besøk inn imellom. Saltvannsbalansen gjør at vannet passerer raskt igjennom tarmene, i stedet for å gå gjennom nyrene som annet vi drikker. Når vannet som kommer ut er klart og uten partikler er du ferdig.

Kan det være farlig?

Hvis du har normal helse er det sunt for kroppen. Har du meget høyt blodtrykk eller er et stykke på vei i graviditeten anbefales du å la være.

Hvor ofte kan man gjøre det?

En gang i halvåret eller en gang i året er utmerket. Ved hyppig forstoppelse kan du få lært en kortversjon som kan utføres oftere.

Hva bør man spise etterpå?

Tarmene renses grundig og tarmfloraen som er med på å nedbryte maten trenger tid på å bygge seg opp igjen. Derfor følger man en diett og spiser bare lettfordøyelig mat en tid etterpå. Dette vil også gi en større grad av oppmerksomhet for hvordan det du spiser virker på kroppen. Etter perioden med diett kan du spise normalt igjen. Du får utførlig informasjon om dietten på et eget ark.

Hvor og når er det tarmskylling?

Se dato og klokkeslett på siden for kurspåmelding. Legg merke til at det er et obligatorisk informasjonsmøte i forkant av tarmskyllingen.
Her vil hele prosessen bli gjennomgått teoretisk og du har anledning til å stille spørsmål.

Dietten etter tarmskylling

Saltvannet renser og fjerner belegg på tarmene, samtidig fjernes også mesteparten av den naturlige bakterieflora som er med på å nedbryte og omdanne maten. Det er derfor meget viktig å spise skånsom og lett fordøyelig mat den første tiden etter tarmskylling. Ikke meld deg på tarmskylling hvis du ikke er innstilt på å følge dietten. 

Dietten stabiliserer virkningen av tarmskylling og gir kroppen en pause fra kunstige stimuli som kaffe, sukker mm. Dietten vil gi deg en opplevelse av kroppens naturlige energi og øke oppmerksomheten i forhold til påvirkninger. De første 10 dagene etter tarmskylling bør man være ganske nøye med dietten, de følgende 30 dagene skal man kun unngå tungt-fordøyelige animalske matprodukter; kjøtt, fisk og egg.

Tarmskylling skjerper sansene og det som umiddelbart høres kjedelig ut kan oppleves som et herlig måltid. Et lite dryss urtesalt gjør underverker. Det kan være en spennende utfordring å lage mat på nye måter, det er mange muligheter og du kan lære deg nye ting i matveien.

De første 10 dager, unngår man å spise, drikke eller på annen måte innta Kjøtt, fisk og egg.

  • Meieriprodukter; melk, ost, yoghurt osv.
  • Rå grønnsaker.
  • Frukt i enhver form, også på boks, tørket, juice osv.
  • Kaffe, te, alkohol og tobakk.
  • Sukker, honning, sirup, sjokolade osv.
  • Sterke krydder, sennep, hvitløk osv.
  • Unngå løk, purre og stekt mat de første dagene.

Kokte grønnsaker og kornprodukter er hovedbestanddelene i dietten etter tarmskylling.

1. Kokte grønnsaker; poteter, gulrøtter, blomkål, brokkoli, squash, aubergine osv.

2. Bønner og belgfrukter, linser, det er mange forskjellige slag.

3. Kornprodukter; brød, grøt, pasta (spagetti mm), ris, mais, hirse.

Et måltid med disse tre ingredienser er det kroppen trenger.
Man kan lage fullverdige og gode middagsalternativer av dette. F.eks kan du som alternativ til kjøtt kjøpe soyabiter (som ikke er genmanipulerte), soyapølser og middagsboller på helsekosten. Her kan du også kjøpe pålegg som Tartex, tahin og peanøttsmør. Det er ikke nødvendig å kjøpe alt i en helsekostforretning. Som pålegg kan du også bruke skiver av kokte poteter, gulrøtter og andre grønnsaker, eller du kan eventuelt blande dem til en postei med litt urtekrydder og ristede nøtter eller bønner. Det gir et godt pålegg.

Drikke; urtete eller bare vann.

De følgende 30 dagene; unngå kjøtt, fisk og egg ( ialt 40 dager etter tarmskylling )
Det er en fordel å gå gradvis over i annen fase av dietten. Når man går i gang med melkeprodukter vil fordøyelsen gå litt tyngre. Start derfor gradvis med ost og fløte/rømme. Bruk for eksempel kokosmelk som jevning i middagsretter og supper. Den gir en god og rund smak. Du får den i innvandrerforretninger hermetisk eller i pulverform.

Nå kan man også sette igang å spise frukt. Dette er noe som mange har gledet seg til, og den første frukten smaker også gjerne fantastisk. Epler virker utrensende og ellers er all frukt god for fordøyelsen. Det er en fordel å spise frukten før et måltid og ikke etter da den går mye fortere gjennom fordøyelses systemet. Hvis man gjør omvendt kan det for noen føre til en følelse av oppblåsthet og rumling i magen.

Man kan også begynne å bli litt mer fantasifull i krydderveien. Prøv deg frem med smakene nå som sansene er skjerpet. Det er ikke nødvendig å overdrive. Ta gjerne for deg noen få kryddere om gangen. Blander man alt blir ender man bare opp med den samme smaken.

Opptak av viktige stoffer og energi fra maten
Mye av maten som produseres og selges i Norge er av dårlig kvalitet og innholder skadelige stoffer som forurensing og rester av spøytemidler. Giftstoffene i vanlig dyrket frukt og grønnsaker gjør det ekstra viktig å tilføre rikelig med vitaminer og mineraler slik at forurensingen kan bekjempes i kroppen. Grønnsaker dyrkes som regel hurtig frem med kunstgjødsel og blir fort store men utvikler lite av de såkalte sekundærstoffer som bl a har å gjøre med plantenes kvalitet, immunforsvar, farve og smak. Frukt høstens ofte umoden og utvikler heller ikke sekundærstoffene tilstrekkelig. For å kompensere på dette er det viktig å få nok vitaminer og mineraler av god kvalitet. De beste vitaminene er utvunnet av naturlige produkter og er altså ikke syntetisk fremstilt. Disse vitaminkomplekser er noe dyrere enn vanlige og fås bl a i helsekostforretningene. Her vil man som regel også finne tilskudd av vitamin B 12 som stort sett kun finnes i kjøtt og som derfor er viktig for vegetarianere.

“Når folk mister livslysten, blir trette og slappe uten grunn, skyldes det ofte mangel på vitaminer og mineraler. Kroppen er forsuret av feil livstil og stress”.

Sitatet er hentet fra lege Knut T. Flytlie bok “Vitaminrevolusjonen” (Hilt og Hansteens forlag).

Innkjøpsforslag til dietten etter tarmskylling

Forslag til en kort handleliste før tarmskylling

For å ha det mest nødvendige til resten av helgen og til niste mandag:

  • Brød uten marint fett (les innholdsdeklarasjonen)
  • Margarin uten melk og marint fett
  • Soyamelk/Rismelk uten sukker og søtningsmidler
  • Tartex urtepostei
  • Peanøtttsmør (den på Helsekostforretningen er å foretrekke) eller tahin (malte sesamfrø)
  • Ris og spaghetti
  • Tomater på boks
  • Noen friske grønnsaker
  • Grønnsaksbuljong og urtesalt

Forslag til en mer komplett handleliste

Råvarer

  • Grønnsaker
  • Belgfrukter: linser og bønner
  • Ris
  • Couscous (laget av hvete – kan brukes som et alternativ til ris, enkelt og raskt å tilberede)
  • Spaghettti / Nudler

Bearbeidede matprodukter

Smørepålegg fra helsekostforretning; Tartex urtepostei, Tahin (ristede og malte sesamfrø), Peanøttsmør, Tofutti (smaker som smøreost). Det kan også være lurt å kjøpe gule linser (orange før de blir kokt) i en helsekostforretning siden de ellers kan inneholde små stein.

Soyaprodukter til varmretter og pålegg; soyapølser, middagsboller, soyabiter, tofu.

Annet

  • Margarin uten melk og marint fett (fisk); solsikkemargarin, Blå Soft (fås i noen dagligvareforretninger), brød uten marint fett.
  • Mel (både fint og sammalt hvetemel er anvendelig til å lage f.eks jevnede sauser med), havregryn og grovere mel/kornsorter kan brukes til å lage grøt av.
  • Olje f.eks solsikkeolje eller peanøttolje eller olivenolje (til matlaging foretrekker de fleste en olivenolje som ikke smaker så sterkt)
  • Ristede solsikkefrø og cashewnøtter (skal ikke spises rå de første 10 dagene. Dersom du kjøper dem rå kan du riste dem i ovnen eller på stekepanne)

Bruk av urter og krydder i maten

Generelt skal man være forsiktig med krydring de 10 første dagene etter tarmskylling, men milde urter kan man godt bruke noe av.

  • Litt urtesalt setter god smak på maten, grønnsakbuljong er også viktig til middagsretter.
  • Timian, Basilikum, Persille, Gurkemeie. (urtene må være kokt med maten eller tørket)
  • Tamari (soyasaus, inneholder B12-vitamin), Miso (japansk, kan brukes som buljong- har en spesiell smak, inneholder også B12)

Krydder og urter regnes i India for å være med på å frigjøre de mer subtile former for energi i maten på samme måten som ensymer er med på å omdanne maten rent fysisk. Her kan man etterhvert bruke passende mengder med krydder som pepper, sennepsfrø, gurkemeie, karri og andre krydderblandinger. Friske og tørkede urter er også med til å heve kvaliteten på et måltid.

  • Urtete: Svak urtete er godt å drikke til maten som et alternativ til vann. I helsekostforretningen (og på apoteket) får man mange sorter urter som kan blandes etter eget ønske til te. Man får også ferdige blandinger. Her nevnes bare noen:

Universalte (blanding av urter), Brennenesle, kjerringrokk, lakrisrot og hylleblomst er godt sammen, anis og fennikkelte, peppermyntete, kamillete (godt før man skal sove).

Forslag til oppskrifter

Frokost og niste

  • Her kan du spise grøt av havre eller andre kornprodukter. Brødskiver med kokte grønnsaker ( f eks skivete poteter eller gulrøtter) og smørepålegg som tidligere nevnt. Lag niste når du har tingene fremme. Det er lett å lage sin egen urtepostei (f.eks i en hurtigmikser) av kokte bønner eller linser sammen med noen kokte grønnsaker og litt urter. Her kan middagen fra dagen før egne seg. Varmt å drikke kan være urtete eller kornkaffe (ikke koffeinfri kaffe da den fortsatt inneholder en god del koffein).

Lunsj

  • Suppe kan være godt midt på dagen hvis du har mulighet til å lage noe varmt. En velsmakende suppe kan lages med f eks grønnsaksbuljong, røde linser og squash.
  • En liten varmrett kan være spinatstuing med tofubiter. Man kan kjøpe marinert tofu i helsekostbutikken eller man kan marinere den selv. Legge den i en lake av f.eks tamari (soyasaus) tomatjuice og litt olivenolje. Det blir bedre jo lengre den ligger. Gjerne natten over (i kjøleskapet).

Middagsretter

  • Potetstappe med store hvite bønner – butterbeans – (legges i vann dagen før og kokes ca 1 t) og kokte grønnsaker.
  • Gryterett med soyabiter og kokte grønnsaker.
  • Suppe med brune linser og grønnsaker (meget velsmakende!).
  • Suppe med nudler, grønnsaker, strimler av tørker tomat og tofu.
  • Gryterett med brune bønner, bokstomater og grønnsaker.
  • Linsegryte, brune linser og grønnsaker, meget enkelt; linsene legges i bløt dagen før og kokes ca 20 minutter, deretter tilsettes forskjellige grønnsaker og evt bokstomater
  • Spaghetti med ratatouille
  • Spinatsuppe
  • Rødbetsuppe
  • Myke tortillas fylt med kokte grønnsaker og hommus / kickertpuree